technologyinfo

لپ تاپ ، کامپیوتر

technologyinfo

لپ تاپ ، کامپیوتر

  • ۰
  • ۰

یکی از دغدغه هایی که امروزه اکثر افراد با آن درگیر هستند هک شدن وای فای و دسترسی غیر مجاز سایر افراد به وای فای است .اگر با مشکل زود تمام شدن حجم اینترنت خود و کندی سرعت آن درگیر هستید با مجموعه دوراندیش برای آشنایی با جلوگیری از دسترسی غیر مجاز به وایرلس و تغییر تنظیمات مودم Zyxel همراه باشید .

اولین قدم برای بالا بردن سطح امنیت مودم و جلوگیری از دسترسی غیر مجاز به وایرلس وارد شدن به تنظیمات مودم می باشد . برای وارد شدن به تنظیمات مودم در نوار مرورگر خود آدرس 192.168.1.1 را تایپ کنید تا صفحه مربوط به نام کاربری و پسورد برای شما باز شود . در صورتی که قبلا این دو را تغییر نداده باشید برای اکثر مودم ها admin است .در بعضی مودم ها برای وارد شدن به صفحه تنظیمات فقط password و در بعضی مودم های دیگر علاوه بر password لازم است تا Username را نیز وارد کنید . پس از وارد کردن رمز دکمه login را بزنید تا وارد شوید .

 

 جلوگیری از دسترسی غیر مجاز به وایرلس

 

در مرحله بعد برای باز کردن صفحه اصلی تنظیمات گزینه go to advanced setup را انتخاب و بر روی دکمه Apply کلیک کنید .

 

 جلوگیری از دسترسی غیر مجاز به وایرلس

 

1- تغییر password

ساده ترین راه و اولین راه حل برای افزایش امنیت وای فای خود این است که رمز پیش فرض wi-fi خود را از عبارت ها ساده ای مانند 12345678 تغییر دهید و یک رمزی که نتوان به راحتی حدس زد برای مودم خود انتخاب کنید .

برای این منظور مانند عکس زیر از قسمت چپ صفحه در قسمت network زیر مجموعه wireless LAN را انتخاب کنید . سپس از قسمت security mode گزینه WPA2-PSK را انتخاب کنید تا قسمت های بیشتری باز شود .

سپس در قسمت pre-shared key یک پسورد دلخواه با حداقل 8 کاراکتر را که ترکیبی از عدد و حرف باشد وارد کنید .

 

 جلوگیری از دسترسی غیر مجاز به وایرلس

 

2-تغییر نام وای فای و پنهان کردن آن

راه دیگری که برای بالابردن ایمنی مودم خود می توانید امتحان کنید این است که نام مودم خود را تغییر دهید و یا آن را پنهان کنید .قبل از پنهان سازی نام مودم . برای این منظور در قسمت wireless LAN و فیلد network name SSID نام wifi راتغییر دهید .اگر مایلید علاوه بر تغییر نام wifi خود آن را پنهان کنید در ابتدا پس از تغییر نام WiFi کلیه وسایل جانبی اعم از لپ تاپ و گوشی را به مودم با نام جدید وصل کنید سپس تیک گزینه Hide SSD را زده و بر روی دکمه apply کلیک کنید .

 

 جلوگیری از دسترسی غیر مجاز به وایرلس

 

3-فیلتر MAC Address

قبل از توضیح در مورد این روش لازم است تا با مفهوم MAC Address آشنا شوید . کارت شبکه هر دستگاهی برای اتصال به اینترنت دارای یک آدرس منحصر به فرد می باشد که در کارخانه تولید کننده آن سخت افزار ثبت شده است .همان طور که گفته شد این آدرس منحصر به فرد است و امکان این که دو کارت واسط شبکه دارای MAC Address یکسان باشند وجود ندارد .برای پیدا کردن این آدرس کافی است با گرفتن کلید های ترکیبی windows و R و تایپ cmd در صفحه باز شده وارد صفحه سیاه رنگ cmd شوید .سپس در قسمت باز شده مانند صفحه زیر دستور ipconfig /all را تایپ کنید .

 

جلوگیری از دسترسی غیر مجاز به وایرلس

 

پس از زدن دکمه enter صفحه زیر باز می شود که در قسمت wireless LAN adapter wireless network connection مقابل physical address عدد مربوط به Mac address سیستم شما نوشته شده است .

 

 جلوگیری از دسترسی غیر مجاز به وایرلس

 

با استفاده از این روش و فیلتر کردن MAC Address می توانید تنظیمت مودم خود را به گونه ای تغییر دهید که سیستم ها با MAC Address های خاصی بتوانند به سیستم شما وصل شوند . برای این کار همان طور که در تصویر نشان داده شده است وارد قسمت Mac filter شوید .

 

 جلوگیری از دسترسی غیر مجاز به وایرلس

سپس مانند عکس زیر گزینه Active MAC Filter را فعال کرده ,و تیک گزینه allow را بزنید ، در مرحله بعد لیست mac address هایی که تمایل دارید به مودم وصل شوند را وارد کنید و بر روی دکمه apply کلیک کنید .

 

جلوگیری از هک شدن مودم

 

امروزه اکثر مودم ها به شما قابلیت فیلتر کردن مک آدرس را میدهند و شما می توانید این تنظیمات را بر روی مودم ایجاد کنید. این قابلیت تا حدودی تأثیر زیادی در افزایش امنیت مودم شما دارد اما باز هم نمی توان به صورت صد درصد تضمینی دانست زیرا هکرها می توانند با استفاده از Spoof مک آدرس خود را جعل کرده و یک آدرس مک مشابه به آدرس هایی که قابلیت اتصال به مودم شما دارند را بسازند. در واقع هکرها با تغییر مک آدرس خود و جایگزینی آن با آدرسی که در شبکه مجاز است روتر را گول می زنند .

 

4- کاهش برد مودم

اگر از مودم خود در فضای کوچکی مانند آپارتمان استفاده می کنید می توانید برای افزایش امنیت مودم خود و جلوگیری از دسترسی افراد ناشناس برد آن را کمتر کنید . برای این کار در قسمت  network وارد زیر مجموعه wireless LAN شوید .سپس مانند عکس زیر بر روی گزینه Advanced setup کلیک کنید .

 

کاهش برد مودم

 

در صفحه جدید باز شده در قسمت روبه روی 802.11mode به جای 802.11n گزینه 802.11g only را انتخاب کنید تا محدوده برد کاهش یابد .

 

جلوگیری از دسترسی غیر مجاز به مودم

 

5- غیر فعال کردن ویژگی مدیریت از راه دور روتر های وایرلس

تنظیمات اکثر مودم (روتر) های امروزی به گونه ای است که از طریق وایرلس می توانید آن را مدیریت کنید و تنظیمات آن را تغییر دهید یعنی لازم نیست حتما رایانه خود را از طریق کابل شبکه به مودم وصل کنید تا از طریق آن بتوانید تنظیمت امنیتی مودم را تغییر دهید . این مسله راه را برای هکر ها باز میکند تا بتوانند به تنظیمات امنیتی روتر (مودم) دسترسی پیدا کنند و آن را تغییر دهند .برای این که تنظیمت مودم خود را تغییر دهید به گونه ای که تنها از طریق اتصال با کابل شبکه بتوان وارد مدیریت آن شد کافی است گزینه allow admin via wireless در تنظیمات مودم را غیر فعال کنید .

6- تغییر پسورد ورود به تنظیمات وای فای

راه دیگر برای جلوگیری از هک شدن وای فای این است که کلمه عبور پیش فرض ادمین را برای وارد شدن به تنظیمات مودم عوض کنید .برای این کار در صفحه اصلی مانند عکس زیر بر روی maintenance کلیک کنید وارد زیر مجموعه system شوید . در فیلد old password پسورد قبلی مودم (admin) را وارد کنید و در دو فیلد New password و Retype to confirm رمز جدید را وارد کنید و در نهایت بر روی دکمه Apply کلیک کنید .

 

 جلوگیری از دسترسی غیر مجاز به وایرلس

با آموزش های دیگر مجموعه دوراندیش همراه باشید .

منبع : دوراندیش


  • ۹۷/۱۱/۰۱
  • maede eshghi

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی